קונים ברשת בצורה בטוחה ומוצלחת

הרשת היא קניון אינסופי המכיל את כל מה שאי-פעם רציתם וגם כמה דברים שלא. קניון בו כל החנויות פתוחות בכל יום ובכל שעה ובו אתם יכולים לטייל מהבית, בפיג'מה לבדוק ולבחור את המוצר המושלם עבורכם במחיר הנוח ביותר. אך דווקא בגלל גודלה האינסופי של הרשת היא גם טומנת בחובה לא מעט סכנות אשר חייבים לקחת בחשבון. הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן כאן כדי לוודא שבחירתכם לקנייה ברשת תהיה מושלמת וכדי לעזור במקרים בהם החוויה משתבשת. צרכן מוביל, יוזם ומשפיע יכול לשנות את פני הצרכנות


כמה טיפים לקניה נכונה ברשת

בחרו את האתר הנכון

אחד היתרונות הבולטים של קנייה ברשת הוא המגוון הרחב של החנויות, אך חשוב לזכור כי אמינות החנות עלולה להשתנות מאתר לאתר. במידה ואינכם מכירים את האתר וסומכים עליו, ודאו את אמינותו: חפשו ביקורות גולשים, ובדקו אם פרטי ההתקשרות כוללים אי-מייל, כתובת עסק ומספר טלפון שכולל גם מענה אנושי ואל תתביישו להתקשר או לשלוח אי-מייל כדי לבדוק את היענות, אמינות ומקצועיות האתר לפני שאתם רוכשים דרכו לראשונה.

השוו מחירים

באינטרנט משימת השוואת המחירים הינה תהליך פשוט ונוח הרבה יותר מאשר בחיים האמיתיים. לפני שאתם מתכוונים לרכוש מוצר, חפשו אותו באתרים נוספים ואף בחנויות בארץ. אל תשכחו להשוות גם את דמי המשלוח, לעתים הם עלולים להוות הבדל גדול בין חנות מקוונת אחת לאחרת.

קחו בחשבון את עלויות המשלוח, מסע מכס ומע"מ

דמי משלוח הם לעתים קרובות עסק יקר, בעיקר אם אתם מבקשים להזמין מוצר שיגיע במהירות. למחיר המוצר הסופי יש לשקלל גם את המסים המקומיים: מכס, מס קניה ומע"מ. משלוח המכיל מוצרים שערכם הכולל עד 75$ - פטורים לחלוטין מתשלום מסים. הפטור אינו חל על מוצרי טבק, כוהל ומשקאות
משכרים. - משלוח המכיל מוצרים שערכם הכולל 75$-325$ - פטורים מתשלום מכס אך חייבים בתשלום מע"מ ובמוצרים מסוימים גם במס קנייה. הפטור ממכס אינו חל על מוצרי טבק, כוהל ומשקאות משכרים. מוצרים שערכם 325$-1,000$ - חייבים בתשלום מע"מ וכן, במכס ומס קנייה (אם חלים).
מומלץ לבדוק את תוספת העלות בטבלת המסים של אתר המכס . כמו כן במחירון הדואר ניתן לבדוק עמלות ואגרות של חברות השילוח ודואר ישראל .

בדקו את מדיניות ההחזרה, ההחלפות והביטול

חוק הגנת הצרכן מגן עליכם מרכישות שבוצעו באתרים ישראלים בלבד, אך ישנם אתרים רבים בחו"ל אשר מספקים זיכוי מלא או החזר כספי על מוצר שרכשתם. לפני שאתם מתחילים להוסיף פריטים לסל הקניות הווירטואלי, בדקו את מדיניות ההחזרה של החנות תחת FAQ , Delivery Details, Returns and Exchanges, Shipping Policy וכדומה.

התרחקו מרכישות מפוקפקות

הרשת היא מקום עצום ולא נדיר להיתקל בה בניסיונות גניבת זהות ופרטי אשראי. לכן חשוב להימנע בצורה מוחלטת מהצעות מפוקפקות כגון: הודעות דואר אלקטרוני ממקור לא ידוע המציעות "מבצעי ענק" ו-"מחירים בלעדיים", הודעות פופ-אפ אשר פותחות חלונות מבלי שביקשתם, רכישות באמצעות סמארטפון ברשת אינטרנט ציבורית ורכישות באתרים לא-מאובטחים בהם שורת הכתובת לא מתחילה ב-https.
בכל מקרה אסור בתכלית האיסור להשאיר את פרטי חשבון הבנק וכדאי לבצע את התשלום באמצעות אתרים לביצוע תשלומים מאובטחים.

ודאו את המידות בעת רכישת בגדים

חלק גדול מהרכישות המתבצעות ברשת הן רכישות של בגדיים ונעליים. היות ומדובר במוצרים אשר עלולים להתגלות כגדולים מדי או קטנים מדי, הנה כמה עצות שיעזרו לכם לקנות בגדים בצורה נכונה ברשת: מדדו את מידות הגוף שלכם באמצעות סרט מדידה גמיש ורשמו אותם במקום שמור.. על נשים למדוד במדויק את היקף החזה, המותניים, הירכיים והגובה. על גברים למדוד היקף חזה, היקף צוואר, מותניים, ואורך הרגל בחלקה הפנימי. השתמשו במחשבוני המרה אשר יעזרו לכם לגלות את המידה שלכם במדינות שונות בחו"ל. במידה וקניתם מוצר שהתאים בול, אל תתעצלו – רשמו במקום שמור את שם החנות, שם המותג וגודל הפריט וכך תוכלו ליהנות מרכישת מוצרים נכונים גם בעתיד..

שמרו את הוכחת הקנייה

רכשתם מוצר טוב, אמין ובמחיר מוזל? כל שנותר לכם לעשות הוא לחכות למשלוח החבילה לארץ. שמרו את חשבונית העסקה במייל והדפיסו עותק שלה. אתם אף פעם לא יודעים מתי תזדקקו לה בעתיד.





מה עושים במידה והרכישה השתבשה

כמו בחנויות הפיזיות כך גם ברשת, קיימת סכנה שהרכישה תשתבש מסיבות שונות. במקרים כאלו, סעיפים 14ג עד 14ה של חוק הגנת הצרכן (לינק לחוקים) אשר עוסקים ב"עסקאות מכר מרחוק" מגנים עליכם. שימו לב שחוק הגנת הצרכן חל אך ורק על רכישות שבצעתם דרך חברות ישראליות ודרך אתרים ישראלים.

אילו פרטים על העוסק לחשוף בפניכם בזמן השיווק?

  • השם, מספר הזהות והכתובת של העוסק בארץ ובחוץ לארץ
  • התכונות העיקריות של הנכס או של השירות
  • מחיר הנכס או השירות ותנאי התשלום האפשריים
  • מועד ודרך הספקת הנכס או השירות
  • התקופה שבה ההצעה תהיה בתוקף
  • פרטים בדבר אחריות לנכס
  • פרטים בדבר זכות הצרכן לבטל את החוזה

לאחר ביצוע העסקה, על העוסק לספק לכם מסמך בכתב (חוזה או טופס גילוי נאות) הכולל את הפרטים הבאים (שימו לב שמרבית האתרים מציינים את הפרטים הללו במדיניות שלהם, ורובם גם ישלחו לכם אי-מייל המפרט את עיקרי העסקה לאחר השלמתה, תוך כמה דקות):

  • השם, מספר הזהות והכתובת של העוסק בארץ ובחוץ לארץ
  • התכונות העיקריות של הנכס או של השירות
  • מחיר הנכס או השירות ותנאי התשלום החלים על העסקה
  • האופן שבו יכול הצרכן לממש את זכותו לבטל את העסקה, בהתאם להוראות סעיף קטן (ג)
  • שם היצרן וארץ ייצור הנכס
  • מידע בדבר האחריות לנכס או לשירות
  • תנאים נוספים החלים על העסקה.

האם אתם רשאים לבטל קניה ברשת?

בהחלט כן, בתנאים הבאים:
  • כשנרכש שמוצר - בתוך 14 יום מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה/טופס גילוי נאות לפי המאוחר.
  • כשנרכש שירות מתמשך- תוך 14 יום מעשיית העסקה או מיום קבלת החוזה/טופס גילוי נאות לפי המאוחר, בין אם הוחל במתן השירות ובין אם לאו.
  • כשנרכש שירות חד פעמי - תוך 14 יום מעשיית העסקה או מיום קבלת החוזה/טופס גילוי נאות לפי המאוחר בתנאי שהביטול יעשה לפחות 2 ימים שאינם ימי מנוחה לפני מועד מתן השירות.
שימו לב: ביטול העסקה חייב להיעשות בכתב (מומלץ בדואר רשום עם אישור מסירה לצורכי הוכחה) לרבות בפקס או באי-מייל.

מתי לא ניתן לבטל עסקת רכישה ברשת?

  • נרכשו נכסים פסידים (נכסים מתכלים, בעלי חיי מדף קצרים כגון מזון מתכלה)
  • נרכשו נכסים שיוצרו במיוחד עבור הצרכן (כגון ריהוט שעוצב בהזמנה אישית)
  • נרכשו נכסים הניתנים לשעתוק, הקלטה או שכפול שאריזתם המקורית נפתחה (למשל תקליטורים)
  • נרכש מידע כהגדרתו בחוק המחשבים (כגון תוכנות)

באילו מקרים על העוסק להחזיר לכם את כספכם תוך 14 יום, ולא לגבות דמי ביטול?

  • פגם במוצר
  • אי התאמה בין המוצר או השירות לבין הפרטים שנמסרו
  • אי אספקה במועד או בשל הפרה חוזית אחרת בידי העוסק

מה קורה אם ביטלתם את העסקה מכל סיבה אחרת?

עליכם להחזיר את המוצר לעוסק על חשבונכם והעוסק רשאי לדרוש דמי ביטול בסך 5% ממחיר המוצר או העסקה או 100 שקלים, לפי הנמוך מבניהם בלבד. אם הותקנו טובין בבית הצרכן לצורך מתן השירות רשאי העוסק לגבות הוצאות התקנה עד 100₪.

מתי ניתן לבטל רכישה של שירותי הארחה, נסיעה, חופש או בילוי?

  • תוך 14 יום מעשיית העסקה או קבלת החוזה/טופס גילוי נאות ובתנאי שעד מועד מתן השירות יש יותר מ-7 ימים שאינם ימי מנוחה.
  • במקרה של ביטול עסקה בה נרכש שירות מתמשך אשר הוחל בנתינתו עליכם לשלם את התמורה היחסית בעד השירות שכבר ניתן.
לפירוט המלא של החוק להגנת הצרכן – עסקת מכר מרחוק >>

מה קורה במידה והעוסק לא משיב את הכסף או לא מבטל את החיוב?

  • במקרה זה אתם רשאים להגיש בבית משפט לתביעות קטנות תביעה לפיצוי לדוגמה עד לסך של 10,000 שקלים (בכפוף לשיקול דעת בית המשפט) ללא צורך בהוכחת נזק.
  • להגשת תלונה :
    פקס לתלונות: 02-6739681
    מען למכתבים: רחוב בנק ישראל 5, ירושלים 91036